POLITEKNIK MERSING
DUA 1012
TAJUK: Khinzir"Dari Perspektif Islam Dan Sains
PENSYARAH:SURAINI
BINTI RIPIN
PELAJAR:
-MUHAMAD AMIRUL HADI
BIN AMIR(25DET17F1057)
-MOHAMMAD AFIQ BIN AMRAN (25DET17F1055)
AHMAD IQMAL BIN ABDUL AZIZ(25DET17F1065)
JABATAN:JKE
PROGRAM:DET
SESI:JUN2017
PENGHARGAAN
Assalamualaikum
Alhamdullilah,bersyukur ke atas ilahi dengan limpahan rahmat serta nikmatmasa,nyawa tenaga yang dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkanfolio ini dengan jayanya. Folio
yang ini amat penting buat saya memandangkanperkara ini merupakan sebahagian daripada kerja khusus subjek
Sekalung penghargaan untuk guru subjek saya, “Pn Suraini Binti Ripin ” keranakerana memberikan bimbingan, dan dan tunjuk ajar kepada saya.
Seterusnya, terima kasih juga kepada ibu bapa saya kerana memberikan sokongandan dorongan kepada saya sepanjang folio ini disiapkan.
Jutaan terima kasih juga kepada rakan-rakan seperjuangan yang banyak membantudengan memberikan tunjukajar kepada saya.. Bantuan kalian mengenai projek folioini amat saya hargai.dan tidak akan saya lupakan.
Akhir sekali terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu saya secara langsung atau tidak langsung sepanjang projek saya dijalankan dan dibentangkan.
Akhir sekali terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu saya secara langsung atau tidak langsung sepanjang projek saya dijalankan dan dibentangkan.
PENDAHULUAN
Khinzir merupakan sejenis haiwan ciptaan Allah SWT.Ia termasuk dalam keluarga
mamalia dari spesis artiodactyla.Ia mampu hidup di semua benua kecualiArtartika.Terdapat
beberapa baka ternakan khinzir dalam dunia,antaranya:
1.Baka Berkshire
– baka inggeris berwarna hitam bermuka putih yang dijualsebagai pork dan
bacon.
2.Baka Duroc- Berasal dari Amerika Syarikat
yang berkulit kuning hingga merahgelap serta baik
untuk daging dan lemak.
3.Baka
Hampshire berwarna hitam dengan lingkaran hitam dan putih di
kaki danbahu.
ISI-ISI PERBINCANGAN
1.Khinzir dari segi bahasa:
a.Dari segi bahasa melayu melayu disebut babi dan ia dikatakan salah satudaripada tiga kosa bahasa melayu babi,padi,besi.Dari segi bahasa arab puladipanggil khinzir.Anak babi dipanggil nangoi.Khinzir hutan dipanggil babibaran.Babi betina dewasa dipanggil sow.Anak khinzir pula dipanggil piglet
b.Beberapa fakta tentang khinzir:
Khinzir dikatakan mula dikatakan menjadi binatang ternakan manusia sejak tahun8000 SM.Kebanyakan babi ternakan berasal dari eropah selain China dan India.
2.Khinzir
menurut pandangan Islam
Hukum daging babi:
a.Babi adalah satu-satunya haiwan dari spesis mamalia yang satu keluarga denganhaiwan domestik seperti unta,lembu,kambing dan kerbau yang dinyatakan jelasoleh Allah
b.Kesemua dalil daripada Al-quran telah disebutkan bahawa khinzir itu diharamkanuntuk umat islam
Berdasarkan nas ,jumhur ulama menghukumkan semua yang ada pada babi adalahharam dimakan termasuklah tulangnya
3.Hukum memakan daging khinzir
a.Ijma’ ulama sepakat tentang keharaman memakan daging babi kecuali dalamsituasi darurat berdasarkan firman Allah
SWT:
﴿حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ
اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ
وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى
النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأزْلامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ
الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ
الإسْلامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإثْمٍ
فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾
(diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang Yang tidak disembelih),dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), danbinatang-binatang Yang disembelih kerana Yang
lain dari Allah, dan Yang matitercekik, dan Yang mati dipukul, dan Yang mati jatuh dari tempat Yang tinggi, danYang mati ditanduk, dan Yang mati dimakan binatang buas, kecuali Yang sempatkamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan Yang disembelih atas namaberhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib Dengan undi batang-batanganak panah.
Yang demikian itu adalah perbuatan fasik) (Surah
al-Maidah:3).
b.Statistik daging babi:
c.Contoh carta alir Permohonan Sijil Mesti
a.PENYAKIT:
-Anthraxc
-Ascharis suum
-Botulism
-Brucella suis
-Ifluenza
b.PENCEMARAN:
-Pencemaran sungai
-Pencemaran bau
*Potongan Surah An-Nahl:115
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakanbangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang Yang disembelih tidak keranaAllah
.
(an-Nahl: 115.)
c. Cara menyucikan tempat yang terkena babi:
Pandangan pertama:
Membasuh sebanyak tujuh kali basuhan dan basuhan pertama mesti dicampurdengan tanah. Ini merupakan pandangan pertama dalam mazhab
Syafie danHanbali.Dalil mereka ialah mengqiaskan babi dengan anjing di mana anjing merupakannajis seperti yang disebut dalam hadis (إذا ولغ الكلب), maka babi lebih najis darianjing kerana
keadaannya lebih buruk daripada anjing.
Pandangan kedua:
Membasuh sehingga hilang kesan babi.
Tidak perlu membasuhnya sebanyak tujuhkali
atau menggunakan tanah. Ini merupakan
pandangan mazhab Maliki, Hanafidan pandangan kedua dalam mazhab Syafie dan Hanbali.
KESIMPULAN
Berdasarkan bukti sejarah, mitologi dan lagenda manusia, babi telahmenjadi haiwan yang mempunyai kedudukan tersendiri dalam masyarakat.Datangnya Islam sebagai agama samawi dari Allah
SWT bermula dari Adamsampilah kepada Ibrahim,Musa,
Isa dan Muhammad, telah membetulkantanggapan manusia terhadap babi.Bahkan dalam hadis yang sahih adamenceritakan bahawa Nabi Isa akan membunuh semua babi ketika kedatangannyasebelum kiamat nanti. Jika babi sebelum ini menjadi haiwan domestik yang setaradengan lembu
atau ayam, kedatangan agama
Islam telah mengubah perspektif kitabahawa babi hendaklah kita jauhi . Perspektif ini kadang-kadang menjadi terlaludogmatik sehinggakan pertimbangan emosi mengatasi pertimbangan akal yangwaras. Wallahu A’lam.
SUMBER RUJUKAN
1.Majalah
-Majalah al-islamiyyah,Pendidikan Agama
Islam(Prof H.Muhamad)
2.Internet
-Mohd Afifudin Mohamad Ishak Suliaman
http:/umpress.com.my
3.Buku teks
-Sains Teknologi Dan Kejuruteraan Dalam Islam
-Terbitan OXFORD FAJAR
-Mohd Azli Adnan,Asnuurien Najma Ahmad,Azman Ab Rahman
No comments:
Post a Comment